Project Description

El taller pretén que l’alumnat entengui com és un procés radioactiu i com quantificar-lo en el context de la central nuclear de Fukushima.

En primer lloc, els estudiants analitzaran a partir d’unes dades reals d’una mostra de Cesi, com varia el seu ritme de desintegració amb el temps. A continuació, hauran de trobar una equació matemàtica que s’ajusti al conjunt de dades donat i que, per tant, ajudi a quantificar el fenomen i a predir l’evolució de la radioactivitat en funció del temps (llei de la desintegració radioactiva). Per analitzar millor aquest fenomen, s’utilitzarà una mostra de daus com a model analògic que, amb els seus límits, permet reproduir aquest procés. Com a eina per entendre el model, s’estudiaran les lleis que regeixen els successos aleatoris i, això, permetrà als estudiants comparar el model analògic de daus amb el fenomen real de la radioactivitat.

En segon lloc els alumnes fan servir una simulació que els permet reflexionar i comprendre què passa en un àtom per a que hi hagi una emissió radioactiva.

Finalment, es preguntarà als alumnes quant temps creuen que tardarà en desaparèixer la radioactivitat a Fukushima. Davant d’un accident nuclear com el que va tenir lloc el mes de març de 2011 a Fukushima (Japó), una de les primeres preocupacions és evitar la fuita d’isòtops radioactius i, en cas de que hi hagi hagut alguna fuita, cal determinar el grau de contaminació radioactiva per evitar riscos a la població. A Fukushima es detecten nivells de radiació molt elevats. Una de les causes d’aquests és la desintegració del Cs-137, que és un isòtop radioactiu del Cesi. A partir dels coneixements adquirits durant el taller, l’alumnat hauria de ser capaç de determinar quant de temps ha de passar per poder viure a la zona afectada de Fukushima sense perill per la salut.

Enllaç al dossier del taller:https://ddd.uab.cat/record/182188

Nivell: 2n BATX.

Continguts curriculars:

  • Radioactivitat

Eines digitals:

  • Simulacions
  • Pissarra digital